Journalism Watchdog Scraps Blacklist Targeting Legitimate Conservative Sites Amid Backlash

Friday, May 3, 2019
By Paul Martin

by Joseph Curl
TheGatewayPundit.com
May 3, 2019

A journalism watchdog backed by liberal billionaire George Soros has been forced to throw out a massive list of supposedly “unreliable” news sources — which included numerous conservative sites, including The Gateway Pundit — because it turned out to be fake news.

The Poynter Institute, which operates the International Fact-Checking Network (IFCN) that is funded by Soros’ Open Society Foundations, put out a list of 515 websites it deemed “unreliable” and called for an advertising boycott. The list included TGP, The Washington Examiner, The Daily Caller, Washington Free Beacon, The Daily Wire, and many others. But after an outcry from the publications, as well as advocates of the First Amendment, Poynter has thrown out the blacklist.

In a wonderfully ironic “letter from the editor,” Poynter’s managing editor Barbara Allen said the list of “unreliable” sites was itself not so reliable.

“Dear readers:

On Tuesday, April 30, Poynter posted a list of 515 “unreliable” news websites, built from pre-existing databases compiled by journalists, fact-checkers and researchers around the country. Our aim was to provide a useful tool for readers to gauge the legitimacy of the information they were consuming.

Soon after we published, we received complaints from those on the list and readers who objected to the inclusion of certain sites, and the exclusion of others. We began an audit to test the accuracy and veracity of the list, and while we feel that many of the sites did have a track record of publishing unreliable information, our review found weaknesses in the methodology. We detected inconsistencies between the findings of the original databases that were the sources for the list and our own rendering of the final report.

Therefore, we are removing this unreliable sites list until we are able to provide our audience a more consistent and rigorous set of criteria. The list was intended to be a starting place for readers and journalists to learn more about the veracity of websites that purported to offer news; it was not intended to be definitive or all encompassing. We regret that we failed to ensure that the data was rigorous before publication, and apologize for the confusion and agitation caused by its publication. We pledge to continue to hold ourselves to the highest standards.

— Barbara Allen, managing editor, Poynter.org

The Examiner’s executive editor, Philip Klein, lauded the move.

“I am glad to see the error of the Examiner’s inclusion corrected, but I still believe it is worrisome to call for advertisers blacklisting news organizations, especially given the opacity of the process and arbitrariness of many of the judgements,” he wrote.

The Rest…HERE

Comments are closed.

Join the revolution in 2018. Revolution Radio is 100% volunteer ran. Any contributions are greatly appreciated. God bless!

Follow us on Twitter